Dat vak apart

Het tabje Dat vak apart op de zwarte balk hierboven laat een menuutje op onderwerp zien.

Op dit blog schrijf ik met enige regelmaat over zaken die rechtstreeks met mijn werk als begeleider in de gehandicaptenzorg van doen hebben. Soms zal de link met dat werk misschien niet voor iedereen direct zo duidelijk zijn, maar dan is dat in mijn boekie toch blijkbaar wel het geval.

De betreffende schrijfseltjes zijn dan te vinden onder de categorieën (Uit welke koker?):

een vak apart
kunst- en vliegwerk
neuropraat
pedagogie
en/of psychobabbel

of onder tags als: attachment, behaviorisme, bijzondere kunst, brein, DSM, gehandicaptenzorg, gentle teaching, hechtingstheorie, Henk50, John McGee, pedagogiek, psychiatrie, sociale wetenschappen, theorie en praktijk, wolfskinderen en zorg.

Het zoeken en (her)vinden van bepaalde onderwerpen middels deze rubricering werkt niet altijd even handig. Daarom bij deze nog maar eens een extra en wellicht wat overzichtelijkere wegwijzer op onderwerpen. Ook onder het tabje: Dat vak apart bovenaan de pagina te vinden. Het volgt per onderwerp globaal de tijdslijn van verschijnen en zal vast niet altijd volloedig of actueel bijgewerkt zijn.

Over gedragsgerichte benadering, behaviorisme, gedragsmodificatie e.d.:

De maakbare mens (1)
Het behaviorisme (2)
Het behaviorisme als paradigma (3)
Gedragstherapie, theorie in beweging (4)
Gedragsmodificatie, hoe gaat dat dan in de praktijk?(5)
Gedragsmodificatie in mijn boekje (6)

en
Gentle Teaching; en gedragsmodificatie (4)

Over Gentle Teaching:
serie I

Gentle Teaching, wat en hoezo? (1)
Gentle Teaching; naar John McGee (2)
Gentle Teaching; naar John McGee vervolg (3)
Gentle Teaching; en gedragsmodificatie (4)
Gentle Teaching; onvoorwaardelijke liefde en acceptatie? (5)
Gentle Teaching; mijn voorlopige kijk op (6)

serie II

John McGee (1), kennismaking
John McGee (2); de boodschap
John McGee (3); de werkwijze
John McGee (4); losse eindjes
Mister McGee himself

John McGee overleden

A gentler rose?
De hervatting van Gentle Teaching
Trainingswederwaardigheden
Welke richting dan?
Welke richting dan voor mij?

GT primer of richtingwijzer:

Een richtingwijzer voor Gentle Teaching (1)
Gentle Teaching is… (2)
Veilig, Geliefd, Liefdevol en Betrokken (3)
Veiligheid ervaren betekent… (4)
Je geliefd weten… (5)
Het vermogen tot liefhebben… (6)
Betrokkenheid… (7)
Wat Gentle Teaching beslist niet is… (8)
Wie zouden er dan om GT verlegen zitten? (9)
Wie zouden er dan iets met GT kunnen beginnen? (10)
Hoe kan ik een Gentle teacher worden? (11)
Wat kan ik doen als Gentle persoon? (12)
Het toepassen en uitdragen van een geest van ‘Gentleness’ (13-slot)

terzijde:

De weersomstandigheden en andere ongemakken
Wederkerigheid en gelijkwaardigheid in de zorg; enkele gedachten
De ouwe Dilthey en dat vak van mij
De verbredingshypothese (7)
Aanhangsel (of attachment) bij hechtingstheorie (8)
Nog wat losse (onthechte) flarden (9)
Nomenclatuur en denominatie
Moraliteit en morele ontwikkeling
A gentler rose?

Over het verboden experiment en kinderen zonder menselijk contact:

Het verboden experiment(1)
Wolfskinderen(2)
Secret of the Wild Child(3)
Mowgli, het mensenjong(4)
Kaspar Hauser(5)
De wilde van Aveyron(6)

Over de attachment- of hechtingstheorie, ook wel de Bowlby-Ainsworth hypothese:

Attachment- of hechtingstheorie
Attachment (1)
Pip de verdwaalde pinguin (2)
John Bowlby (3)
Mary Ainsworth (4)
Strange situation en hechtingstypen (5)
With a little help from a shrink (6)
De verbredingshypothese (7)
Aanhangsel (of attachment) bij hechtingstheorie (8)
Nog wat losse (onthechte) flarden (9)

Over theorie en praktijk:

Theorie en praktijk – Er is niets zo praktisch als …..
Een vakwetenschap apart
Die wetenschap(?) die orthopedagogiek heet
Tussen “…” (3) Lewin
Cycli en wat zoal te doen
Wat dan te doen?
Denken of doen?
Denken en doen
Nogmaals dat kennen en kunnen
Tussen “…” (4) Karl Popper
Theorie en praktijk

Hollandse meesters in gesprek

Hollandse Meesters in Gesprek met Ina van Berckelaer-Onnes
Anton Došen aan het woord
Gijs van Gemert aan het woord
Pieter Duker aan het woord
Jacques Heijkoop aan het woord

College door een Hollandse bovenmeester
Vooruitblik of tikkie terug?
1 Vakmanschap is …..
2 De meesters over management
3 Wat weten we van dat werk?
4 Ideologie (in de zorg?)
5 Toekomst ….?
Nog effe napraten; HMiG

HMiG Vragenvuur (1) van Berckelaer-Onnes
HMiG Vragenvuur (2) van Gemert
HMiG Vragenvuur (3) Duker
HMiG Vragenvuur (4) Rispens
HMiG Vragenvuur (5) Heijkoop

Zomaar wat gedachten en kanttekeningen bij het fenomeen wetenschap:

Wetenschap; wat is dan …?
Wetenschap; zeker weten? (2)
Wetenschap; anything goes? (3)
Wetenschap, middel en/of doel (4)
Wetenschap; alfa versus beta? (5)
Wetenschappen; een heel gamma aan ..(6)
Wetenschappelijke waarheden; zeker weten of eerder wat sleets? (7)
Wetenschap; maakt het ook wijs of gelukkig? (8)
Wetenschap; hoe ver reikt onze kennis dan? (9)
Wetenschap; voorlopig sluitstukkie (10)

Scherder’s ware wetenschap

en min of meer aanverwante kwesties:

Werkers in de zorg: let op uw structuur en begrip(pen)
Zorgplan automatiseren?; of zorgplan robotiseren?
Het ‘roze olifantjeseffect’
Nu dan eens iets over het hier-en-nu
Had ik maar een vak moeten leren! – over beroepseer en zomeer
Nogmaals dat vak
Ben B. en de hondjes van Pavlov
Joseph LeDoux; het emotionele brein en de amygdala
Filosofie; angelsaksisch versus continentaal? (6)
Meten en/of weten?
Wederkerigheid en gelijkwaardigheid in de zorg; enkele gedachten
Evidence-based wat?
Opvoeden een onzekere bezigheid (?)
De ouwe Dilthey en dat vak van mij
Spelen … met de wolken van Joop?
Buzz..buzz…buzz.. en rapporteren maar!
Beheersmodus versus ontwikkelingsmodus
Help, een paradox!
Knuffelende tijgers?
(Onbe)grens(d)geval?
Hoe slim is SMART?
De essentie, de kern en de ui
Je kunt niet niet …
Nomenclatuur en denominatie
In de cyclus van de roos
A gentler rose?
The wheel of change

Doe eens normaal door Malou van Hintum:

Doe eens normaal
Doe eens normaal (2) Genen
Doe eens normaal (3) Brein en stress
Doe eens normaal (4) morele imbeciel
Doe eens normaal (5) morele imbeciel of?

Mens- en wereldbeeld:

Ben jij ook zo uniek?
Mens- en wereldbeeld
Mens- en wereldbeelden (2)
Onze mens- en wereldbeelden (3)
Retteketet, wereldbeelden à la Ted? (4)
Drie mythen, hulp en wereldbeeld (5)
Mensbeelden, mimesis en memen (6)
Mensbeelden à la carte? (7)
Mensbeeld à la de Ruyter (8)

Over bijzondere kunst of special art:

Kunst- en vliegwerk
Nog wat hervonden kunst- en vliegwerk (2)
Weer eens wat oud en vertrouwd kunst- en vliegwerk (5)
Weer eens wat kunst- en vliegwerk (6)
Kunst- en vliegwerk revisited (7)
Kunst- en vliegwerk; bijna laatste loodjes (9)
Kunst- en vliegwerk; de laatste loodjes (10)
Kunst- en vliegwerk revisited (13)
Kunst- en vliegwerk rev. (14)
Kunst- en vliegwerk rev. (15)
Kunst- en vliegwerk rev. (16)
Kunst- en vliegwerk rev. (17)
Kunst- en vliegwerk rev. (18)
Kunst- en vliegwerk rev. (19)
Kunst- en vliegwerk rev. (20)
Kunst- en vliegwerk rev. (21)
Special Arts
Kunst- en vliegwerk rev. (22)
Kunst- en vliegwerk rev. (23)
Kunst- en vliegwerk rev. (24)
Kunst- en vliegwerk rev. (25)
Kunst- en vliegwerk rev. (26)
Kunst- en vliegwerk rev. (27)
Kunst- en vliegwerk rev. (28 en slot)

Special Arts expositie MooiZooi!

Over onze neurologische hardware ofwel het brein:

Joseph LeDoux; het emotionele brein en de amygdala
Ik zie, ik zie ….., wat jij niet …..?
Neuropraat
Onze harde schijf
Ons werkgeheugen
Ons besturingssysteem?
Brein en (bewust)zijn
Dr. Sigmund zegt het ook!
Van links naar rechts .. en..?
.. en .. van rechts naar links!
Goleman’s neuropraatje
Outsourcing neurotalk
En zo is het ook nog!
Zielespraak (1)
Tja … waar blijft ie dan? (4)
Van genen- tot neuropraat
Doe eens normaal (3) Brein en stress
De morele imbeciel? (3)
Neuro- en andere blahblah
Scherder’s ware wetenschap
Mensbeelden, mimesis en memen (6)
Midas, bioloog met een knipoog
Europa praat neuro?

Zorg(wekkende?) kwesties:

algemeen:

Wederkerigheid en gelijkwaardigheid in de zorg; enkele gedachten

De zorgelijke staat van de zorg?
Brandon en de moraalridders
Reactie EO op mediatumult
Moraalridders spreken zich uit
Zorgwekkend … of wat ..?
De wonderbaarlijke marktwerking
Brederoo’s zorgmanagement
Agressie op het werk?
Wat maatschappelijke ommezwaai?
Poepen moet je ook overdag doen!
Wishful waiting?
Zorgindustrie: hoe meer patiënten hoe beter

rond de DSM:

Pedagogische Wetenschap, Koorddansen tussen kunst en kunde
DSM5 of DomSM5?
DSM; oplappen of weg ermee?
De pil en de draaier
DSM; niet terug naar af maar terug naar 3?
DSM (a continuing story)
Bubbly business?
Taking care of business!
Wie wordt er beter van de DSM-5?

Varia:


What’s in a name?

Over dat vak

Lastige vragen?
Een reddende engel?
Opvoeden een onzekere bezigheid (?)
Gezinsleven volgens Juul
Zin en/of behoefte?
Is het leuk?
Met handen en voeten
Hij gaat … hij gaat …!
Kritische praat
Moraliteit en morele ontwikkeling
Morele opvoeding?
Au REPOS
Wat aandacht voor kwetsbaarheid en presentie
De centen of de cliënten?
Berggasse 19
Welke taal spreken wij dan?
Agressie op het werk?
Special Arts
Bijleren en nascholen
Klokkijken voor gevorderden?
De tijd dan toch bedwongen?
Samen wandelen en opvoeden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s