Oud thema revisited

Een van de terugkerende thema’s bij de aanvang van dit blog was dat van de tegenstelling danwel de verhouding tussen theorie en praktijk. Dat hield dan destijds ook vaak verband met kwesties zoals ik ze in dat vak van mij tegen placht te komen. Nu oefen ik dat vak sinds enige tijd al niet meer uit maar dat wil niet zeggen dat de heikele vragen rondom de verhouding theorie/praktijk mijn belangstelling niet meer zouden hebben. Het leven en de leer schuren tenslotte op zo’n beetje elk denkbaar terrein. Maar ja, wat valt daar nog voor zinnigs over te zeggen in deze tijd van Poetin, Erdogan, Trump, Wilders en nog een rijtje van dat soort hapsnurkers die hun eigen werkelijkheid los van de feiten creëren, zelden of nooit de dialoog aangaan en gebruik maken van nepnieuws en ‘gaslighting’ en zo meer.

Zo af en toe lees of hoor ik wel eens iets zinnigs in dit verband al gebeurt dat niet zo vreselijk vaak. Zo’n positieve uitzondering vind je bijvoorbeeld in dit artikel over Feiten en meningen van Coen Simon in de Correspondent.

Over Dick

What about me?
Dit bericht werd geplaatst in in mijn boekie, van schijn en werkelijkheid, Varia en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Oud thema revisited

  1. Rob Alberts zegt:

    Feiten of meningen?
    Is dit een gevolg van de teloorgang van het Nederlandse Onderwijs?

    Bezorgde groet,

    • Dick zegt:

      Ach Rob, ik zou niet zomaar een eenduidige oorzaak hiervoor durven of willen aanwijzen en daarmee dus ook niet wederom het tekortschieten van ons onderwijs. Het is ook geen typisch Nederlands fenomeen maar iets dat de hele zogeheten westerse wereld raakt. Een wereld of cultuur die zichzelf altijd graag als toonbeeld van beschaving ziet. Mij lijkt het iets met de algemene temperatuur van en een van soort schokgolf door die beschaving of cultuur met als kenmerken: dikke ego’s, korte lontjes, erg weinig geduld en weinig bereidheid tot dialoog of je in de ander verplaatsen en de oplossing daarvoor zoeken in of eisen van de bureaucratie en technocratie terwijl veel van genoemde euvels nu juist het gevolg lijken van een al te bureaucratische en technocratische oriëntatie.
      Goed daar zouden we dus zo nog een uurtje over door kunnen gaan maar dat moesten we nu maar niet doen.

      Groet, Dick

Geef een reactie

