Foto’s op de computer en in de cloud

Met de aanschaf van een nieuw fototoestel dit jaar ben ik op aanraden van de experts ook maar eens begonnen om mijn plaatjes in RAW-formaat te schieten. Tja, ten lange leste moet deze ruwe bolster dan toch ook eens aan de fotografische rauwkost. Of ik er ook veel mee zal doen is me nog niet helemaal duidelijk maar voorlopig vraagt het wel aanzienlijk veel meer opslagruimte en moest ik ook aan een fotobewerkingsprogramma dat daar goed mee overweg kan.

Picasa schijnt dat wel te kunnen maar wordt inmiddels niet meer door Google ondersteund. De meest voor de hand liggende optie lijkt dan Adobe Photoshop en/of Lightroom te zijn.

Maar in mijn weinig spectaculaire doch veelbewogen (in ieder geval vaak van besturingssysteem gewisseld) carrière achter het toetsenbord en computerscherm heb ik slechts tweemaal een korte cursus gevolgd om met een programma overweg te kunnen. Het eerste was SPSS waar ik echt niets meer van weet en nu volledig in zou verdwalen en het andere was genoemde Photoshop. En ook van dat laatste programma vroeg mij enkele weken na de cursus al weer in vertwijfeling af hoe het nu ook al weer zat met al die lagen en die rasters en zo meer.

De goegemeente en de professionals mogen er bij zweren, voor mij is die software veel te ingewikkeld en heeft, zoals men vaak hoort zeggen, een veel te steile leercurve. Not my cup of tea dus!

Maar gelukkig zijn er ruim voldoende, zij het niet altijd even bekende, alternatieven voorhanden waarvan ik er een aantal (als bv IrfanView) ook regelmatig eerder gebruikte.

Al zoekend naar een goed alternatief voor langere duur stuitte ik echter ook op een mij tot dan onbekend programma waarover in een aantal reviews nogal lovend werd geschreven.

Dat betrof dan Zoner Photo Studio, het programma dat ik besloot uit te proberen en waar ik bij gebleven ben om reden dat er heel veel mee mogelijk is en een rommelkont en chaoot als ik zelf er desondanks goed mee uit de voeten kan.

Zoner-Photo-Studio-Pro-18-Crack-Serial-Key-Free-Download4

Tot dusverre gebruik ik het naar volle tevredenheid. Zoner geeft een aantal online tutorials en  ook in Zonerama Magazine kun je de nodige tips and tricks vinden met betrekking tot het nemen, beheren en bewerken van foto’s.  Zonerama biedt bovendien de mogelijkheid om je foto’s zonder beperking in ‘the cloud’ te stallen; dat kan zonder restrictie in een onbeperkt aantal albums die je naar gelieve voor Jan en alleman of alleen voor jezelf te zien en toegankelijk kunt maken.

Zoneramalogo

Zo kan ik ook nog eens wat digitale kiekjes laten zien van de uitstapjes die we maakten in de tijd voordat ik blogte zoals die naar het aan de Douro gelegen Porto en omgeving; ons Ruslandreisje naar Moskou en Sint Petersburg; dan iets dichter bij huis een bezoekje aan de Zaanse Schans of het Zuiderzeemuseum en een tochtje over het IJsselmeer.

Ik heb nog wel even het nodige uit te zoeken en te rubriceren voor mijn fotoalbum in de wolken een beetje compleet of actueel zal zijn.

Trof ik onlangs in een artikeltje in Zonerama Magazine zomaar een zomers beeld dat me toch wel heel bekend voorkwam.

Portostrand

 

Over Dick

What about me?
Dit bericht werd geplaatst in Varia en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Foto’s op de computer en in de cloud

  1. Ximaar zegt:

    Zonerama kende ik nog niet en voorlopig zal dat nog wel even zo blijven. Foto’s staan bij mij gewoon op de harde schijf en daarvan is nog 70% vrij. Ik maak wel redelijk veel foto’s en zet die onbewerkt op de harde schijf. De camera gaat tot 20Mp, maar staat ingesteld op 10Mp, dat vind ik meer dan voldoende. Bewerken doe ik met een stuk of 3 programma’s. Fotofiltre heeft veel mogelijkheden. Ik heb ook nog een versie van CoralDraw, maar die gebruik ik meer voor grafieken en animatie-gifs en doorgaans sla ik materiaal voor m’n website op met Paint. Die jpeg-compressie bevalt mij het beste. Dwz frisse kleuren, redelijke scherpte en toch een kleine hoeveelheid bytes. Foto’s plaats ik gewoon in m’n wordpress-subdomein. Ook een soort cloud, maar daar maak ik de dienst uit. Die foto’s maak ik doorgaans 800 x 533 pixles dus kleinbeeld-formaat. Ik snij ook meestal maar een deel van een foto uit, het deel dat mij interesseerde. Die dingen worden op mijn manier rond de 100KB per stuk en dan is het niet verwonderlijk dat ik na ruim 2000 geplaatste foto’s en 1600 blogberichten nog niet meer dan 7% van de beschikbare opslag bij hen heb gebruikt.

    Foto’s zet ik vervolgens vaak op een eigen fotopagina, waarbij de zijkolom vervalt zodat er meer breedte is. Het aantal foto’s hou ik rond de 10 per pagina en daarbij probeer ik het aantal ontzettend te beperken. Dwz weinig foto’s en veel afwisseling hebben m’n voorkeur. Op een of andere manier staan echte foto-sites mij tegen omdat ze teveel van hetzelfde laten zien en je er zo’n dia-avond gevoel van krijgt. Ik heb zelf ooit rond 2005 een eigen dia-voorstelling-script gemaakt, maar heb doorgaans een hekel aan die dingen. Zet het uit en ga dan handmatig verder.

    Om de foto’s zet ik een dun zwart randje, dan komt de foto beter uit op een witte achtergrond. Soms hanteert men om die reden een donkere achtergrond, maar dat vind ik ook niet prettig kijken.

  2. Dick zegt:

    Ja Jan, er zijn inderdaad nogal wat mogelijkheden om je foto’s te bewerken en te beheren. Eerder teveel dan te weinig naar mijn smaak waardoor je al snel door de bomen het bos niet meer dreigt te zien. Ik wil mezelf nu ook aan wennen om me tot één programma, waar ik alles wat ik wil mee kan doen, te beperken.

    Mijn nieuwe camera gaat tot 16mb maar wanneer je ook met RAW wilt werken en in sommige gevallen in TIFF moet opslaan gaan de bestanden al gauw naar het twee of driedubbele daarvan.
    Ik ben in deze overigens nog in het stadium van mijn grote teen in het water te steken en kan nog niet voorspellen hoe ver ik hier mee wil gaan.

    Voorlopig bevalt het spelen met Zoner mij prima en zie ik bijvoorbeeld dat fotootjes waarvan ik dacht dat ze het tonen niet meer waard waren opeens weer heel aardig op kan lappen.

    Ik begrijp wat je bedoelt met het dia-avond-gevoel, maar dat gevoel zal, lijkt me, wel een beetje aan het fenomeen foto-serie en -album vast gebakken zitten. De albums op Zonerama zijn in principe vakantie- en andere souvenirs voor eigen gebruik maar de wereld mag desgewenst, in een toegewezen deel daarvan, meekijken.

    Aanvankelijk stelde ik ook nauwelijks eisen aan mijn digitale plaatjes anders dan dat ze referentiemateriaal op moesten leveren om in tekeningen of schilderijen te gebruiken. Inmiddels gaat het mij, net als de meesten, om het toonbare, bijzondere of mooie plaatje danwel om de herinnering aan iets.

  3. henk50 zegt:

    Ik ben ook nog steeds aan het rommelen sinds de PC op Windows 10 staat ingesteld en het bij mijn fototoestel geleverde Sony verwerkingsprogramma nog steeds niet werkt op Windows 10. Dat zou vanaf januari 2016 wel weer moeten kunnen, maar we zijn inmiddels acht maanden later en dus niet veel wijzer.

Geef een reactie

