Op de damesfiets?

Terwijl ik vanmorgen bij het ontbijt de krant eens doorblader valt mijn oog op een artikel over ‘de gevoelige kwestie van de stang van de herenfiets’. Daarin lees ik dan dat het hoog tijd zou worden om de damesfiets eens stevig te promoten onder de mannenbroeders.

Hoezo dat dan?

Wel het schijnt dat we met z’n allen aanzienlijk ouder, grijzer en ook stijver aan het worden zijn en dat dat ons er toch niet van weerhoudt om op de fiets te stappen. En met name het bestijgen en afstappen van het ‘stalen ros’ blijkt regelmatig de aanleiding tot de nodige buitelingen en ongelukjes als gevolg van een niet meer geheel optimale coördinatie.
Het artikeltje rept van ‘de strammer wordende man die het steeds lastiger vindt het been over de bagagedrager te zwaaien’.

Enekel cijfers:

Jaarlijks worden zo’n 18 duizend oudere fietsers na een ongeluk behandeld en overlijden er 120. Bij veel fietsongevallen zijn geen andere verkeers deelnemers betrokken.

Wel eenvoudig zat! dan gaan we toch op fietsen zonder stang ofwel damesfietsen rijden?
Maar dat blijkt dan toch iets gecompliceerder te liggen dan ik in zomaar mijn naïviteit kon bevroeden.
Zoals de titel van dit krantenstukje al aangeeft blijkt die stang van de herenfiets een gevoelige kwestie.
Nu weet iedere man die weleens wat ongelukkig op zo’n stang terecht gekomen is dat we hier inderdaad van bepaalde gevoeligheden kunnen spreken. Maar waar het om het alternatief van de damesfiets gaat blijkt het een vorm van mannelijke schroom te zijn die opeens een behoorlijke hardnekkig obstakel vormt.

De Fietsersbond raadt mannen van zekere leeftijd aan om ‘een fiets zonder stang’ te nemen maar constateert dat dat erg gevoelig ligt.
Ook volgens Fietsberaad moet de damesfiets sociaal acceptabel worden. De zegsman van deze club wijst er op dat zo’n ommezwaai vooral subtiel en niet-stigmatiserend aangeprezen dient te worden. Bijvoorbeeld door alle ministers op een damesfiets te laten rijden.
Nu hadden wij niet zolang geleden een minister die altijd op de fiets naar zijn werk ging maar die reed, in stijl, op een gedegen herenfiets.

Donneropfiets

Gevraagd naar wat de zegsman van Fietsberaad zelf zou doen wanneer hij aan een nieuwe fiets toe is:

‘Eh, ik denk dat ik toch geneigd zou zijn er eentje met een stang te nemen. Ja, ik koop toch ook geen jurk? Ik ben ook maar een mens. En het is niet zo dat het levensgevaarlijk is om met een stang te fietsen, hoor.’

Even een tekstfragment uit ‘Ik wou dat ik maar biljarten kon’ van de onvolprezen bard Cornelis Vreeswijk:

Ik zie helemaal geen paters meer
Maar dertig jaar geleden
Toen vielen ze op in het verkeer
Omdat ze altijd heen en weer
Op damesfietsen reden
Men zegt, dat ze nu in burger zijn
Incognito, met het heilig schrijn
Dat hebben we niet in Zweden
Daar eten we zalm en berenvlees
En eens in de week twee dominees

En dat zong ie ook al meer dan dertig jaar geleden; dus kun je nagaan hoe lang het geleden moet zijn dat hier die paters altijd maar op damesfietsen heen en weer reden.

pateropfiets

Dan moest ik in het kader van deze promo ook maar eens uit de kast komen.
Ik rijd namelijk ook al ruim dertig jaar op damesfietsen. Weliswaar met een niet al te lange onderbreking waarin ik mij op de ligfiets voortbewoog. En in de wereld van de ligfiets maakt men geen principieel onderscheid tussen heren- en damesfietsen en al zeker niet in de vorm van een extra stang zoals in geval van de bukfiets.
En mijn reden om het zonder die stang te doen?
Wel, ik placht destijds mijn boodschappen en kratjes bier met de fiets te vervoeren en nadat de truc van het kratje even loslaten, snel een been er overheen zwaaien en op het zadel landend snel het kratje, dat even los achterop de bagagedrager rustte, met de andere hand dan die aan het stuur nodig was weer vastgrijpend om het in balans te houden, een keer falikant mislukte, besloot ik, tussen de scherven en opengebroken flesjes bier op straat zittend, die stang vaarwel te zeggen.

Sinnerligfiets

En sindsdien rijd ik dus op damesfietsen. Meestal oude al dan niet rammelde barrels en momenteel op een wat degelijker exemplaar.

Mijnfiets

Over Dick

What about me?
Dit bericht werd geplaatst in in mijn boekie, uit de nieuwsruif, Varia en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Op de damesfiets?

  1. Ximaar zegt:

    Boven de 60 neemt het aantal fietsdoden onder mannen sterk toe. 2,5x zoveel mannen verongelukken er t.o.v. vrouwen in dezelfde leeftijdsgroep. Statistisch gezien een onderbouwing om de mannenstang af te raden boven de 60.

    Toch is het niet zo simpel. CBS houdt namelijk niet bij of de ongelukken op een dames- of herenfiets waren en misschien reden toevallig deze mannen allemaal op een damesfiets. Nog vager wordt het als men het over niet fatale fietsongelukken met wel of geen ziekenhuisopname gaat. Dat wordt niet goed bij gehouden. Vaak komt de politie er niet aan te pas en in het ziekenhuis vragen ze niet of je op de fiets zat en zo ja, dames of herenuitvoering.

    De politie vraagt overigens ook niet of het een elektrische fiets is of niet. Voor fiets hebben ze maar 1 vakje. (Behalve bij fietsendiefstal.)

    Beter zou het zijn als de registratie van ongelukken verbetert en men meer inzicht kan krijgen. De politie wil daar niet aan beginnen. Zij moeten te veel blauw zijn op straat en hebben geen tijd voor deze adminstratieve werkzaamheden. Het zou in ziekenhuizen kunnen waar voor ongelukken een completere vragenlijst is die het slachtoffer zelf mag invullen. Dergelijke formulieren zouden dan ook bij huisartsen voor handen moeten zijn. Kan via het internet. Via de verzekeraar is ook het e.e.a. mogelijk.

    Om het geheel in perspectief te plaatsen zijn ook het jaarlijkse aantal afgelegde fietskilometers per leeftijdsgroep en sexe nodig. Helaas heeft het OViN en hun voorlopers daar een zootje van gemaakt. Ik ben dus zelf maar gaan turven om bijvoorbeeld te zien of er op hogere leeftijd meer mannen dan vrouwen fietsen. De vrouwen wonnen een klein beetje, maar dat kan ook komen omdat er boven de 60 iets meer vrouwen zijn.

    Toen ik dat deed viel me wel op waar het echte probleem ligt. Vrouwen zijn erg voorzichtig, ze stappen om het minste of geringste af. Mannen gokken veel meer en vliegen nog net voor een kruisende auto langs. Eigenlijk doen ze dat al hun hele leven, maar het gaat boven de 60 vaker mis door minder reaxivermogen en afnemend gehoor en zicht. Het kan dus erg goed zijn dat dat verklaart dat waarom mannen vaker slachtoffer zijn en dat de mannenstang daar los van staat.

    Zelf fiets ik net zo vaak op een fiets met als zonder stang. Ik ben ok nog onder de 60.

    http://ximaar.wordpress.com/2012/04/24/apr-24-bejaardenstatistiek/

  2. Dick zegt:

    Interessante statistieken, Ximaar, waarbij het grafiekje van de fietsdoden de progressieve stijging van mannen boven de 60 toch wel het meest in het oog springt. Ik vermoed ook dat je de spijker op de kop slaat met jouw constatering van waar het echte probleem waarschijnlijk ligt.
    P.S. Ik vind persoonlijk dat Rutte niet zo gek veel goed doet maar dit lijkt hij dan toch goed te willen doen ook al blijkt het volgens jou niet zo veel verband te houden met de fietsongelukken.

    • Ximaar zegt:

      Dat Rutte iets goed doet kan natuurlijk stom toeval zijn. Ik verwacht niet dat hij dit doet om andere mannen op een goed idee te brengen. Maar voor Donner zal dat niet anders zijn.

      De stang is indirect wel een indicatie voor eigenwijze mannen die het allemaal ‘veel beter weten’ of het ‘onzin’ vinden om over zoiets na te denken.

  3. henk50 zegt:

    Mark Rutte heeft de fiets van zijn moeder geleend. Zijn moeder heeft inmiddels een electrische fiets. Dát is pas écht gevaarlijk!

  4. Ximaar zegt:

    Ik ben eens aan het turven geslagen en merkte dat 65plussers voor 60% op een damesfiets rondrijden. Veel meer dan ik had verwacht en misschien is dat aantal (terecht) wel sterk aan het stijgen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s