Wat weten we van dat werk?

De derde aflevering van het gesprek van de Hollandse meesters heeft als onderwerp en titel: wetenschap.

Welke rol speelt kennis of meer bepaald de wetenschap in ons werk; ons werk betreft hier dan de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en daarbij of daardoor soms probleemgedrag.
In hoeverre is onze aanpak en (be)handelwijze op evidentie gestoeld?

Wat weten we eigenlijk van ons werk?, vraag ik zomaar hierboven in de titel maar die vraag dient ondermeer uitgesplitst te worden naar vragen als: wat willen we dan weten en wat kunnen we dan weten en hoe kunnen we het weten?
Sowieso boeiende kost voor iemand die beweert wel enige belangstelling te hebben voor en altijd de nodige vragen te hebben over de verhouding theorie en praktijk. De onderwerpen zoals die hier aangesneden worden sluiten ook zeker aan op een aantal van de vragen die mij ook bij tijd en wijle bezig plegen te houden.

Misschien verrassend en heel aardig in de meest eenvoudige en praktische zin vond ik de oproep van Pieter Duker aan de Nederlandse orthopedagogen in het algemeen om eens wat vaker de werkvloer op te komen.
Dat denk ik namelijk ook regelmatig op mijn werk: kom toch eens uit die kantoortjes en achter die vergadertafels vandaan en kom eens met ons op de werkvloer meekijken, meedoen of iets voordoen!

Uit: Hollandse meesters

Over Dick

What about me?
Dit bericht werd geplaatst in een vak apart, in mijn boekie, pedagogie, psychobabbel en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Wat weten we van dat werk?

  1. henk50 zegt:

    Ben het helemaal eens met dat vaker op de werkvloer moeten komen. Daar haalde en haal ik ook veruit de meeste energie voor mezelf uit. Maar ik signaleer ook dat dat vroeger veel gemakkelijker was dan tegenwoordig. Want o wee, als je niet op tijd de stukken klaar hebt, dan komt er geen geld binnen. Er liggen weer stapels indicaties te wachten… Je doet het dus niet goed als je niet vaak achter je bureau zit om stukken te verwerken én je doet het niet goed als je vaak achter je bureau zit om op tijd de stukken de deur uit te doen…

  2. Dick zegt:

    Ja daar lijkt het soms inderdaad wel eens op, Henk: het is niet goed of het deugt niet!
    Ik zie om mij heen echter niet alleen het verschijnsel van meer orthopedagogen die echter minder tijd hebben om zich op de vloer te vertonen. Ik zie in de loop van de tijd dat de collega’s op de werkvloer ook steeds drukkere agenda’s hebben, van hot naar her moeten en meer tijd achter het bureau en computer moeten vertoeven om ??.. het werk te doen ..??
    Mijn boerenverstand zegt me dan toch dat we ons dan toch eens moeten herbezinnen op wat ons werk dan eigenlijk is of zou moeten zijn.
    Zo lijkt het toch steeds sterker te gaan richting: niet met maar over de cliënt praten; en te doen en te beslissen, ondanks mission-statements en procedures die het tegenovergestelde pogen te verkondigen en te bewerkstelligen. Onze Brederoo begreep al wel dat zoiets weleens heel anders kan uitpakken.
    Als de eisen van zogeheten professionalisering en/of automatisering tot gevolg hebben dat we in tijd genomen minder directe bemoeienis met de cliënt hebben (op verscheidene plekken in de zorg wordt die tijd al in minuutjes berekend, zodat we daar toch vooral maar (kosten)verantwoord mee om leren en weten te gaan), dan denk ik toch dat we met z’n allen iets ernstigs fout doen!
    Ik benieuwd of dergelijke aspecten ook nog zijdelings door de Hollandse meesters besproken of benoemd werden.

  3. henk50 zegt:

    Vandaag gelukkig weer op 4 woningen op bezoek geweest en met cliënten gesproken. Eentje noemt mij Henk Ros, omdat ik altijd op de fiets ben…

    Ik vind idd dat we veel computergedoe overboord moeten gooien. Als ik in deze tijd had moeten beginnen als orthopedagoog was het veel moeilijker geweest om het vak te leren. De protocollen hebben voor een groot deel de plaats van de ontmoeting ingenomen.

Geef een reactie

