van 3 naar 30

Een verschil van 27 en een wisseling van de wacht.
Dat wil zeggen van deze Panasonic Lumix TZ3

naar deze TZ30

Daar zit een paar jaar digitale ontwikkeling tussen en het betekent ook van 10x naar 20x ofwel een tweemaal zo groot zoombereik.
Het was nog even dubben of de keus zou vallen op dit model van Panasonic of op de nieuwe compactzooms van Sony of Samsung, maar het is toch (al voor de vierde keer) weer een Lumix geworden.
Hopelijk gaat ie naar tevredenheid en net zo goed en trouw dienst doen als zijn voorgangers.

Over Dick

What about me?
Dit bericht werd geplaatst in Varia en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op van 3 naar 30

  1. henk50 zegt:

    Heeft deze ook meer handmatige instellingen dan de TZ 3?
    En wat is je ervaring met de maximale telelens? Bij eerdere versies van de Lumix vond ik het kleurverlies nogal groot.

  2. Dick zegt:

    Dat heeft ie inderdaad. Instellingen zijn: Intelligent Auto waar ik hem gewoonlijk op heb staan, de gewone automaat of AE, een diafragma- en een sluitertijd voorkeursinstelling en een handmatige instelling. Vroeger (in onze tijd) betekende dat (die Manual-mode) dat je een en ander met knoppen aan de buitenkant van het toestel instelde en inregelde; hier doe je dat nu via menuutjes op het schermpje Voelt voor mij wat minder handmatig aan. Dan zijn er nog tig scenevoorinstellingen en creatieve opties waar ik nog geen gebruik van gemaakt heb.

    Die maximale tele is een pracht. Klinkt wellicht indrukwekkender dan het is; van 10 naar 20 is 1 stap of verdubbeling erop. Maar dat is wel even een niet geringe 480 mm in oude termen.
    Mijn grootste zoomlens vroeger (een pentax) ging maar tot de helft daarvan en woog ongeveer drie TZ30’s en nam, schat ik, het volume in van minstens acht van deze toestelletjes.

    Dat kleurverlies (en ruis) was inderdaad een punt en is hier een stuk minder volgens mij.
    Ik heb nog weinig mogelijkheden uitgeprobeerd en zal vast ook de meeste niet benutten.
    Wel heb ik de mogelijkheid tot filmen geprobeerd en ben behoorlijk onder de indruk van de kwaliteit daarvan in de nieuwe generatie compact-zooms.

    • Dick zegt:

      Wat ik overigens wel wat lastig/irritant vind is dat er geen acculader bijgeleverd wordt en de accu in het toestel opgeladen moet worden. Volgens de verkoopster was dat de nieuwe trend en bij meerdere merken het geval.

Geef een reactie

