Iets gemist?

Met enige regelmaat mis ik TV-uitzendingen die ik wel had willen zien en denk dan: ‘kan ik altijd nog zien op uitzending gemist‘; wat ik dan vervolgens weer snel pleeg te vergeten.

Afgelopen week ging dat eens iets anders.
De VARA zond het drieluik Vrijheid, gelijkheid en broederschap van Pieter Hilhorst uit en dat wilde ik toch wel zien.
Afleveringen Vrijheid en Gelijkheid via uitzending gemist op de laptop gekeken en slotaflevering Broederschap gewoon op de buis (die inmiddels wel erg plat is geworden).

Het was wel de moeite waard en goed de ijzersterke argumentatie en onloochenbare conclusies van Pickett en Wilkinson, de auteurs van The Spirit Level, weer gepresenteerd en eens voor een breder publiek vertoond te zien.
Hetzelfde geldt voor de uitleg en argumentatie van TED-Talker professor Dan Ariely.

Lijkt me goed als meer mensen de strekking van dit verhaal tot zich door zouden laten dringen en vooral dat gezelschap dat al een poosje Catshuiskamertjespolitiek bedrijft. Dat wil zeggen wanneer we als samenleving de boot niet willen missen!

Voor hen en een ieder die het horen wil nogmaals het betoog van The Spirit Level:

Over de harde onmiskenbare cijfers door de Equality Trust en over motivatie en beloning.
De vraag lijkt: kiezen we voor een bezielde samenleving of een maatschappij zonder ziel?

Over Dick

What about me?
Dit bericht werd geplaatst in econoblahblah, in mijn boekie, van schijn en werkelijkheid en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Iets gemist?

  1. Toep zegt:

    Hé, dat is leuk!! Dat boek ben ik net aan het lezen! Bedankt!

    • Dick zegt:

      Heb dat boek zelf niet gelezen, Toep, maar ik ken het verhaal en de cijfers en statistieken van de site van genoemde Equality Trust. Statstische gegevens lenen zich doorgaans voor diverse interpretaties en conclusies maar hier wijzen de harde cijfers onmiskenbaar één en dezelfde richting uit. Een richting die overigens in overeenstemming is met veel onderzoeksresultaten uit de sociale wetenschappen. Wanneer dat in die kringen genegeerd wordt, concludeer ik eenvoudigweg dat er blijkbaar meer a-sociale dan sociale wetenschappers rondlopen. Dit verhaal wordt ook consequent en hardnekkig ontkend of genegeerd in ruime kring van politici, bestuurders, managers, opinie- en beleidsmakers, sleutelfiguren in de financiele wereld en het bedrijfsleven en aanhangers van het neoliberale gedachtegoed; kortom degenen die zich gewoonlijk nogal op borst plegen te kloppen dat zij zich geheel vrij van ideologische overwegingen uitsluitend laten leiden door harde cijfers en een realistische blik op de (menselijke en sociale) werkelijkheid. Daar constateer ik toch dat een realistische blik en de harde cijfers toch wel erg makkelijk van tafel geveegd worden als die even niet stroken met de neoliberale ideologie van het (gezonde?) eigenbelang!

Geef een reactie

